November en December

25 december 2018 - Vancouver, Canada

Kerst!

Daar zitten we dan aan ons kerstontbijt om half 7 ’s morgens op eerste kerstdag: Nog lekker vroeg wakker van de jetlag, en als ontbijt een droge cracker en een kopje thee. Wat een gezellige kerstavond met onze Belgische vrienden zou worden liep uit op een “small disaster”. Met goede moed, een super lekker toetje en onze fancy kerstkleren reden we naar Manu, Justine en Victor. Dat Benjamin ziekjes was wisten we. Maar dat we zelf ook vrij acuut dit buikgriep-virus zouden krijgen was toch nare verassing. We waren nog geen half uur binnen en Tim had al een kwartier op de wc gezeten… Zelf werd ik bleekjes en zag ik sterretjes van de duizeligheid. Benjamin produceerde ook nog een flinke poepbroek en zette het op een huilen. We hebben toen toch maar besloten om de kalkoen en de bubbels te laten staan, en weer naar huis te rijden. Dus ja, om 19.00uur naar bed met z’n drieën voor een lange nacht bijkomen. Ontzettend jammer.. in ieder geval een kerst om nooit te vergeten!

Back home

Sinterklaas en kerst hadden we voor ons gevoel ook al een beetje gevierd toen we 10 dagen naar Nederland waren geweest. 19 december zijn we teruggekomen van onze “Dutch trip”. We hebben ontzettend genoten van de mooie tijd met familie en vrienden. Het was een druk programma om zo veel mogelijk mensen te zien en bij te praten. Erg gezellig heb ik met de meiden (Ilse, Mieke en Leoni) aan gezeten bij Van Dis en Tim heeft voetbal gekeken met de jongens (niet echt bijgepraat, voetbal was belangrijker, Ajax – Bayern München: 3-3!). Het was weer genieten met Tamara en Ente bij de Ethiopiër; heerlijk gegeten met goed gezelschap. Twee gezellige avondjes met de families met heerlijke hapjes en drankjes. Ook hebben Tim en ik een kinderdagverblijf bezocht voor Benjamin voor als we terugkomen in oktober. Al zijn we pas 3 maanden nu in Vancouver, we moeten ook al denken aan bepaalden dingen die we moeten regelen wanneer we terugkomen. Tim heeft meegelopen in het Spaarne ziekenhuis in Hoofddorp voor een eventueel tweede fellowship. Ik heb daarnaast een ziekenhuisbezoek / check gehad wat gelukkig allemaal goed was; heel fijn! We mochten ook nog een dagje naar de sauna, Fort Beemster, wat echt voelde als vakantie! Dat hadden we een jaartje overgeslagen toen ik zwanger was. Benjamin was een dagje bij opa Kees en oma Arja, fijn! Ons huisje in Haarlem hebben we ook nog bezocht om Suus, die nu in ons huis woont te zien en nog wat extra spullen op te halen. Een van de spullen is Tim zijn snowboard; er zal en moet geboard worden met de bergen op zo’n kleine afstand van ons huis. Al met al was het een geweldige tijd waarna we weer extra beseffen hoe belangrijk vrienden en familie voor ons zijn.

Hiken & snowshoe-en

Tim heeft weer ontzettend veel gehiked afgelopen 2 maanden. (Ja Diaan, die bergen zijn gewoon moeilijk te weerstaan. Dat jij dat nou met een zwembad hebt…) Met zn drietjes hebben we de Fisherman trail langs de Seymour river gelopen. En we hebben Eagle Bluffs aan Ben laten zien, een prachtige hike vanaf Cypress bowl tot aan een uitzichtpunt waar je over de stad, de zee, Vancouver island en Howe sound heen kunt kijken. Het werd wel al koud, de meren waar we langs liepen waren al bevroren. Ook hebben we met onze nieuwe Engelse en Poolse vrienden Buntzen Lake gelopen. Deze laatste was een prachtige hike, maar ook wel uitdagend. Benjamin had namelijk net zijn tweede vaccinaties gehad, waaronder die voor Rota virus (voor buikgriep). Hij zat helemaal onder de poep terwijl we midden in het bos waren. Het gevolg was dat wij hem in zijn nakie nakie moesten verschonen en snel weer in z’n berenpak moesten inpakken om niet koud te worden. Dat was wel even moeilijk.. vooral voor z’n moeder.

Samen met Tom heb ik (Tim) The Lions gedaan. Uitzonderlijk, dat dit nog lukte half November. De top van West Lion was een behoorlijke uitdaging, maar het werd nog spannender op de weg terug. We kwamen op een behoorlijk ijzig ‘boulder field’. Door het steile ijzige terein kwamen we maar langzaam vooruit. Als je dan ook nog de route kwijtraakt en beseft dat je nog maar vrij kort daglicht hebt… Maar goed, na 10 uur lopen, waarvan het laatste uur met de lampen aan, waren we weer veilig bij de auto! Stawamus Chief (met Tom, en Tim van Arthrex) was ook fantastisch. Op 1 december, ‘s morgens vroeg vertrokken vanuit Squamish en wij waren als eerste en enige op de top van de Chief, in het zonnetje! The Chief is een gigantisch imposant stuk rots. Nu zijn wij er via de achterkant op gekomen, maar nog veel indrukwekkender zijn de ‘rock climbers’ die de verticale wand aan de voorzijde beklimmen. De eerste tocht in de sneeuw was ook erg mooi. Snel nog microspikes voor onder onze schoenen gehaald bij de MEC. Vanaf Buntzen lake zijn de naar Eagle ridge gelopen. Het eerste stuk was een bospad, steil omhoog. Boven de 800 meter was er steeds meer sneeuw, tot we uiteindelijk tot aan onze knieen in de sneeuw liepen! Een lunchbreak in de sneeuw, tussen de bevroren meren, met het zonnetje er bij, wow!

Benjamin heeft ook voor het eerst sneeuw gezien trouwens. Tim heeft heeft hem de Grouse Grind op gedragen (zie ook ons eerste blog). Ik kwam iets later boven aan de top aan en was compleet gesloopt van deze pittige work out! Tim heeft inmiddels ook de Snowshoe Grind gedaan. Helaas kon ik met Benjamin nog niet mee omdat Benjamin nog teveel last had van z’n buikgriep. Dit is het alternatief van Grouse grind in de winter. Je kunt dan met de gondel Grouse mountain op, en de snowshoe grind is een prachtig sneeuwpad naar de top van Dam mountain. Het kon overigens zonder snowshoes, maar met microspikes. Je moet alleen niet naast het aangelopen pad stappen, want dan sta je tot voorbij je knieen in de sneeuw. Wel weer mooie plaatjes.

Feestjes

Tom werd 40 jaar dus we hadden een klein feestje bij hem thuis om dit te vieren; het was erg gezellig! Het is best bijzonder om zo’n feestje te vieren met mensen die je pas net een paar maanden kent. Ik heb ook een kerstfeestje gehad bij mijn zwemclub. Echt op z’n Canadees; iedereen die iets maakt en meebrengt. Het is een leuke manier om m’n zwembuddies beter te leren kennen. Het is echt een fijne club met goede trainingen. Ik word dan ook erg happy van een uurtje zwumme! Ik mag bijna Starfish zwemmen met Benjamin. Ik hoop dat hij er net zo veel zin in heeft als dat ik heb! Tim heeft ook een social event met de andere zogenoemde fellows gedaan. Hij moest op boxen tegen de Engelse fellows bij bierspelletjes in verschillende bierbrouwerijen in Port Moody. Je kan wel bedenken hoe dat is afgelopen... Het was een zware avond. We gaan oud en nieuw hier in Vancouver vieren en dat wordt groots gevierd. We zullen met Benjamin niet helemaal los kunnen gaan, maar toch wel bijzonder om aan de andere kant van de wereld het nieuwe jaar te vieren. Begin van het nieuwe jaar ga ik starten bij PwC Vancouver voor drie dagen in de week en voor 6 maanden. Ik vind het best wel spannend, met name om Benjamin naar zijn oppasmoeder te brengen. Ik heb ook wel weer zin om wat te gaan doen en te leren over het aangifteproces hier in Vancouver. Wie weet kan ik wat kennis meenemen naar Nederland of andersom.

1. Bart Oud:
    26 december 2018
    Wat een avonturen weer. Meesterlijk
  2. Joke:
    26 december 2018
    Mooi verhaal veel beleefd in korte tijd.
  3. Ente:
    3 januari 2019
    Mooi verhaal weer, heel leuk om te lezen!!